40 vuotta Kabanossia
Suomalaisten suosikkigrillimakkara täyttää tänään 40 vuotta. Kabanossin resepti nimittäin kirjoitettiin kertakäyttölautasen pohjaan 15.3.1976.
Vuonna 1975 syntyi ajatus, että seuraavana kesänä olisi saatava uusi tuote makkaramarkkinoille. Tuotekehityksessä päätettiin kehittää A-luokan grillimakkara HK Sinisen Lenkin ja HK Camping® -grillimakkaran rinnalle. Vaikutteita haettiin jo tuolloin Keski-Euroopasta. Kabanossi-niminen makkaratyyppi onkin Unkarissa ja Itävallassa tunnettu kestomakkarana. Kestomakkara olisi kuitenkin ollut liian kallis ja soveltumaton grillattavaksi, joten HK:n Kabanossista päätettiin tehdä korkealuokkainen A-luokan keittomakkara, joka sopii myös grillattavaksi.
15.3.1976 pidettiin Vanhalla Talvitiellä tuotannon neuvotteluhuoneessa uuden makkaran reseptinkirjoitushetki. Tilaisuuden juhlavuutta kuvaa se, että tuolloinen tuotantojohtaja kirjoitti Kabanossin reseptin kertakäyttölautasen pohjaan. Mainittu resepti toimi samalla suuntaa antavana tuotelaskelmana.
Kuluttajat ottivat uutuusmakkaran avosylin vastaan ja myös markkinointipanostus oli vahva. Kabanossin markkinointia oli tehostamassa muun muassa myymäläkiertue, jossa unkarilainen orkesteri kiersi Suomen myymälöitä. Televisiossa nähtiin puolestaan vauhdikas unkarilaishenkinen mainos ja Kabanossia mainostettiin myös sanomalehdissä.
Kabanossista tuli menestys. Se on ollut suomalaisten kesän lempiruokaa kaikkien näiden 40 vuoden ajan. Kabanossi on uudistunut neljän vuosikymmenen aikana aina vallitsevien trendien mukaisesti. Myydyin versio on kautta vuosien ollut HK Kabanossi® Original, makuvarianteista suosituimpia ovat olleet monenlaiset juustoversiot. Nyt nousussa ovat mausteisemmat variantit.