Trendit tulee ja menee, mutta klassikot pysyvät

Vuonna 1963 tapahtui meille suomalaisille kaksi merkittävää asiaa. 2.2.1963 Pentti Nikula hyppäsi seiväshypyn sisäratojen maailmanennätyksen, kolmesti! Samalla hänestä tuli maailman ensimmäinen viiden metrin ylittäjä sisä, -ja ulkoradoilla. Samana vuonna tapahtui myös jotain vieläkin merkittävämpää. Nimittäin noihin aikoihin päivänvalon näki ensimmäistä kertaa jokaisen suomalaisen tuntema Sininen Lenkki®.

Vielä 1960-luvun alussa jokaisen lenkkimakkaran päähän sidottiin käsin alumiininen sinetti, joka kertoi tuotteen laatunimen. Vuonna 1963 käyttöön otetun uudenlaisen kuoren myötä siirryttiin koneellisesti kiinnitettäviin niitteihin ja alumiinisinetit poistuivat käytöstä. Elintarvikeasetus vaati kuitenkin yhä tuotteeseen tiedon makkaran laadusta, joten makkaran sisäpintaan alettiin painamaan sana "lenkkimakkara" sinisellä mustikkavärillä. Sisartuotteeseen puolestaan painettiin sana "kiuaslenkki" punaisella. Näinpä ollen vuotta 1963 pidetään Sinisen Lenkin syntymävuotena.

Sininen painatus erotti HK-lenkkimakkaran myös kilpailijoistaan. Kauppiaat alkoivatkin yhä useammin tehdä tilauksensa lyhyesti tyyliin; "20 lenkkiä sinistä ja kymmenen punaista". Tämä termi vakiintui pian myös asiakkaiden käyttöön.

Kun puhutaan Sinisestä Lenkistä, ei voi olla mainitsematta makkaramestari, lihateollisuusteknikko Urho Hirvosta. Hirvonen toimi itsensä kauppaneuvos Erkki Salonojan, HK:n eli silloisen Helsingin Kauppiaiden perustajan palkkaamana makkaramestarina. Urho kirjoitti nimensä suomalaiseen ruokahistoriaan mm. Sinisen Lenkin ja Aito Nakin kehittäjänä ja isänä.

Jos Sininen Lenkki® on makkaroissa se tunnetuin ja paras, niin eipä nakkirintaman pioneeri HK Aitonakki™ ole yhtään huonompi. Aito Nakin tärkein ominaisuus maun lisäksi on se kuuluisa napsahdus. Juuri oikeassa sävelessä kuuluva napsahdus ei ole itsestäänselvyys. Napsahdukseen vaikuttaa mm. nakkimassa määrä kuoren sisällä, kypsennys ja savustus sekä ruiskuttajan eli annostelukoneen käyttäjän ammattitaito.

HK Aitonakki™ on todellakin suomalaisten ykkösvalinta nakin himoon. Toiset vannovat keitetyn nakin nimeen, mutta suuri joukko herkuttelijoita tunnustautuu kylmän nakin mussuttajiksi. Jotta suosion voisi käsittää paremmin, niin ajatelkaapa tätä. HK:n luonnonsuolinakkien valmistukseen käytetään Suomessa vuosittain noin 6,7 miljoonaa metriä lampaansuolta, mikä tarkoittaa matkassa vajaat kuusi kertaa Suomen päästä päähän. Montas söit?