Klassikkoannokset osa 4 – Juustohampurilainen
On olemassa ruokalajeja ja sitten on olemassa klassikkoruokalajeja, jotka vuodesta toiseen ja trendien vaihtuessa pitävät pintansa ravintoloiden ruokalistoilla. Tässä blogisarjassa pureudumme tunnettujen suomalaisravintoloiden klassikkoannoksiin. Keskiössä ovat tietenkin laadukkaat liharuoat ja niiden mahtavat lisukkeet. Tällä kertaa suurennuslasin alla on luultavasti yksi maailman tunnetuimmista ruokalajeista: juustohampurilainen.
Hampurilainen on nykyaikana jo niin tuttu osa jokapäiväistä elämäämme, että harva tulee ajatelleeksi, millainen burgerin syntytarina on. Toki kun puhutaan yhdestä maailman eniten syödystä ruoasta, useampi väittää olevansa sen keksijä. Melko uskottavan kertomuksen mukaan vuonna 1900 New Havenissa Ameriikan Yhdysvalloissa Louis Lassen niminen heppu pyöritti ruokakärrybisnestä. Kärryssä myytiin leipää, juustoa, paistettuja jauhelihapihvejä ja muuta vastaavaa mitä nyt tuohon maailmanaikaan pidettiin nopeana lounaana. Tarina kertoo, että eräänä päivänä kojulle saapui paikallinen bisnesmies kovalla kiireellä kuin susilauman ajamana. Ukko pyysi Louista laittamaan jauhelihapihvin kahden paahdetun leivän väliin ja pakkaamaan tämän mukaan. Louis teki työtä käskettyä, bisnesmies jatkoi juoksuaan eväs kädessään ja ta-daa, hampurilainen oli keksitty. Totta tai ei, niin hauska tarina kuitenkin.
Vuonna 2020 Helsingin keskustassa Social Burgerjointin liikeidea on pohjimmiltaan edelleen sama kuin Lassenilla meren takana, eli sämpylän välissä tarjoiltua jauhelihapihviä. Social Burgerjoint eli kavereiden kesken Sossu on aiemmin IT-alalla työskennelleen vuoden 2012 Master Chef Suomen voittaja Mika ”Pikkis” Tuomosen katuruokatapahtumista alkunsa saanut ravintolarypäs. Ensimmäisen kivijalkaravintolan Pikkis avasi vuonna 2017 pitkän linjan keittiöpuurtaja Herkko Volasen kanssa. Pienestä ravintolaimperiumista voitaneen jo puhua, sillä äijien kymmenes kuppila aukeaa maaliskuussa 2020 Tampereelle. Vauhtia kasvulle on antanut hieman ensimmäisen ravintolan avaamisen jälkeen remmiin mukaan lähtenyt Kotipizza Group, jonka luovana johtajana toimiva Risto ”Ripe” Mikkola kehuukin Sossun toimintaa suu lähestulkoon vaahtoa valuen, joten yhteistyö on kaikesta päätellen onnistunut. Sen toki pystyy päättelemään lounasaikaan ravintolan ulkopuolelle kiemurtelevasta jonostakin.
Mibrasa-hiiligrillissä grillatut pihvit ovat ravintolan burgereiden sielu. Vaikka burgereiden syvin olemus Louis Lassenin ajoista onkin melkoisesti muuttunut, pyritään Socialissa asiat tekemään edelleen yksinkertaisesti. Lihan (kuten muidenkin raaka-aineiden) laatuun kiinnitetään erityisen paljon huomiota. Liha jauhetaan jokaisessa ravintolassa päivittäin HK:n valikoidusta naudan etuneljänneksestä. Rasvaa pihvissä tulee olla vähintään kaksikymmentä prosenttia, mutta mielellään jopa kolmekymmentä. Kun pihvi ja sämpylä ovat balanssissa, voidaan alkaa miettimään muuta sisältöä. Hiilillä grillattu pihvi tuo toisaalta burgeriin niin reilusti makua, että muiden täytteiden tulee ainoastaan tukea lead solistina toimivaa pihviä, kuten Paul Simon komppasi Art Garfunkelia ja Sonny Cheriä.
Social Burgerjointin The Klassikko on Bronx-juustoburgeri, joka on ollut mukana alkutaipaleen street food -tapahtumista alkaen. Pihvin ja sämpylän lisäksi burgerissa on reilusti cheddaria, pikkelöityä punasipulia, Bronx-majoneesia ja itsetehtyä ketsuppia. Eli todella simppeliä, mutta kun kaikelle annetaan rakkautta ja ammattitaitoa kuten Sossussa annetaan, saa lopputulos raavaimmankin miehen kyynelehtimään onnesta. Mibrasatkin joutuvat ravintoloissa koville, sillä kuukauden aikana niiden liekeillä kypsyy pelkästään lihaburgereita 40.000 kappaletta. Kun tähän lisätään vielä kovassa kasvussa olevat vegepihvit ja side saladina tarjoiltavan grillatun sydänsalaatin, joutuvat grillaajatkin ottamaan välillä toisen käden pois taskusta.
Social Burgerjoint