Kolme kuumaa, osa 3: Pekonin vastaisku
Pekoni on ikoninen osa brittikeittiötä. Rapeaksi paistettu possunkylkisiivu ei tosin ole aikoihin ollut terveysvalistajien listalla korkealla, kiitos pekonin kovien rasvojen. Pekonin kulutus on laskenut Iso-Britanniassa viime vuodet tasaisesti. Vastaava trendi on havaittu myös toisessa pekoninkulutuksen mahtimaassa Yhdysvalloissa. Brittiläinen lihateollisuus on reagoinut haasteeseen panostamalla siihen, että kuluttajat määrän sijaan panostaisivat pekonin laatuun.
Toisin sanoen kaupan hyllyltä ostettaisiin arvokkaampia mutta aiempaa laadukkaampia ja terveysarvoiltaan parempia pekonituotteita.
Yhdysvalloissa pekonimarkkinat toimivat monimutkaisemmin. Markkina-analyysejä tekevä Mintel raportoi vuoden 2017 keväällä pekonin hyvistä ja huonoista uutisista. Pekonin käyttö erityisesti lounasruokailussa sekä hampurilaisissa jatkoi kasvuaan jo viidettä vuotta peräkkäin. Pekoni vetoaa suureen yleisöön. Suuret hampurilaisketjut kilpailevat nyt keskenään, kellä on herkullisin pekonihampurilainen. Samaan aikaan pekonituotteiden suosio elintarvikemarkkinoilla kuitenkin jatkoi laskuaan.
Mintelin markkina-analyytikko Billy Robertsin mukaan pekonin kulutus saadaan Yhdysvalloissa uudelleen vielä nousuun panostamalla tuotteiden ravintoarvojen parantamiseen. ”Vähemmän rasvaa, natriumia ja suolaa tuotteisiin. Ei amerikkalaisten pekoninhimo itsessään ole vähentynyt, kyse on siitä, että kuluttajille tarjotaan sellaisia tuotteita, joita he oikeasti haluavat ostaa”, muistuttaa Roberts raportissaan.