Ruokakuvat lihottavat
Ei, rasva ei hyppää kuvista lanteille, mutta tutkimusten mukaan ruokakuvien katselu herättää mielihaluja ja saa meidät syömään enemmän.
Ruuan kuvaaminen on lisääntynyt valtaisasti viime vuosina. Kuvia räpsitään kotikokkauksista, ravintola-annoksista, lomamatkoilla – jopa niin, että ruokakuvien postaamiselle sosiaalisessa mediassa on englannissa jo oma terminsä, foodstagramming. Ruokakuvat ovat oma taiteenalansa, puhutaan ruokapornosta, jossa kuvat eivät aina vastaa todellisuutta. Omat kotikokkaukseni harvoin näyttävät samalta kuin ruokalehden herkullisessa annoskuvassa. Myös me elintarviketeollisuudessa ymmärrämme kuvien arvon. Harvoin annos pakkauksen avaamisen jälkeen näyttää ihan samalta kuin pakkauskuvassa. Herkullinen kuva myy.
Visuaalinen nälkä; se, että tykkäämme katsella kauniita ruokakuvia, on jäänne kehityshistoriastamme. Ruuan katselun on sanottu auttaneen ihmisiä tunnistamaan syötävän ja runsasenergisen suupalan ja näin edesauttaneen hengissä pysymistä. Harvalla kivikautisella piirteellä on nykypäivänä suurta merkitystä, mutta tämän ominaisuuden voisi valjastaa hyötykäyttöön: Jos ruokakuvat todella houkuttelevat meitä syömään, kauniita kasviskuvia vain esille ja kasvisten kulutus lähtee huimaan kasvuun!
Ohessa oma lomaruokakuvani Cannesissa. Söin lounaspastan katukahvilassa, mutta kattaus oli paistinpannuineen ja leipäpusseineen mielestäni kaunis. Ja kyllä kuva tuo makumuistot mieleen. Ja ehkä vähän alkaa tehdä mieli pastaa. Ja viiniä.