Kyykytä flunssa

Flunssakausi on taas käynnissä. Nenäliinapaketteja avatessa on hyvä muistaa, että terveys ei ole pelkästään annettu ominaisuus, vaan sen eteen voi tehdä paljon myös itse. Terveellisistä elämäntavoista voisi lätistä enemmänkin, mutta keskityn tässä suojaravintoaineisiin, joiden avulla vastustuskyvystä voi itse pitää vähän parempaa huolta.

Suojaravintoaineita ovat vitamiinit ja kivennäisaineet sekä proteiini. Myös tietyt rasvahapot ja kuitu voidaan laskea suojaravintoaineiksi. Nimensä mukaisesti suojaravintoaineet suojaavat elimistöä parantamalla vastustuskykyä. Lisäksi niitä tarvitaan elimistömme elintoimintojen säätelyyn, kudosten kasvuun ja uudistumiseen.

Miten sitten taataan riittävä suojaravintoaineiden saanti? Pilleripurkkia parempi vaihtoehto on ruoka. Ruuasta saadaan monipuolinen kokoelma eri suojaravintoaineita, eikä yliannostuksen vaaraa ole. Vastustuskyvyn rakentamisessa pääsee hyvin alkuun, kun syö viisi nyrkillistä kasviksia, hedelmiä tai marjoja päivässä, lihaa, kanaa, kalaa tai muuta proteiininlähdettä joka aterialla ja pehmeitä rasvoja, kuten rypsiöljyä pari ruokalusikallista salaatissa tai ruuanvalmistuksessa. Helppo panostus omaan hyvinvointiin.    

 

Lisää juhlavia reseptejä

Tämä sivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi HKScanin Tietosuojaselosteen mukaisesti. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön edellä kuvatulla tavalla. Lisätietoja.