Liha ja ravitsemus

Liha on monipuolinen ravintoaineiden lähde. Proteiininlähteenä liha on omaa luokkaansa niin määrältään kuin laadultaan.

Kypsässä fileessä on lähes kolminkertaisesti proteiinia maitorahkaan verrattuna. Lihasta saamme myös kaikkia B-ryhmän vitamiineja sekä runsaasti hyvin imeytyvää rautaa. Ruokavalion terveellisyyttä arvioitaessa kokonaisuus ratkaisee. Yksittäiset ruuat eivät pelasta tai romuta sitä. Monipuolisen, suositusten mukaisen ruokavalion voi rakentaa erinomaisesti vähärasvaisen punaisen lihan, siipikarjan tai Rypsiporsas®-lihan ympärille, kun kokonaisuuden täydentää kasviksilla, kuitupitoisilla viljavalmisteilla ja kasvirasvoilla.

 Syitä syödä lihaa:

  • Liha on vähärasvaista – jos niin haluat. Lihassa rasva on pääasiassa näkyvää, eli sen voi halutessaan poistaa. Poistaminen kannattaa tehdä vasta kypsästä lihasta, jolloin maku ei kärsi. Esim. fileessä rasvaa on n. 2 %, saman verran kuin tavallisessa raejuustossa.
  • Lihan rasvan laatu on pääasiassa hyvää, pehmeää rasvaa. Jos lihassa on pieni nokare rasvaa jäljellä, ei sitä kannata pelätä. Suomalaiset saavat suuren osan ruokavalion pehmeästä rasvasta lihasta. Rasvan paremmuusjärjestys eri lihalaaduissa on: kananpoika, Rypsiporsas®, tavallinen porsas, nauta.
  • Liha on proteiinipommi. Liha on paras proteiinin lähteemme: 100g:ssa fileetä on n. 30g proteiinia, 3 kertaa enemmän kuin rahkassa. Välipalana rahkapurkki kulkee kätevämmin laukussa kuin pihvi, mutta muuten liha on proteiinien ykkönen.
  • Lihan proteiini on laadultaan erinomaista. Tämä tarkoittaa, että siinä on kaikki elimistön tarvitsemat välttämättömät aminohapot. Ne ovat rakennuspalikoita, joita tarvitaan mm. lihasten kasvattamiseen.
  • Lihassa on vino pino ravintoaineita. Kärjistetysti voi sanoa, että ainoastaan hiilihydraatit ja C-vitamiini puuttuvat lihasta. Lihassa on mm. kaikkia B-vitamiineja, rautaa, sinkkiä, magnesiumia… Liha on laiskan pelastus, sen avulla monipuolisen ruokavalion kokoaminen on helppoa.
  • Liha on hyvää.
  • Ja vielä: Lihalla ei ole tarkoitus täyttää koko lautasta, mutta hyvän keskiön se aterialle muodostaa.
 

Lisää juhlavia reseptejä

Tämä sivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi HKScanin Tietosuojaselosteen mukaisesti. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön edellä kuvatulla tavalla. Lisätietoja.