Liikkujan perusruoka

Kuntoilijan ruokavalion tavoitteena on maukas kokonaisuus, josta saadaan riittävästi energiaa ja kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Aterioiden suunnittelu ja niiden järkevä rytmittäminen on tärkeää: oikeanlaista ruokaa tulee saada oikeaan aikaan, jotta harjoittelu ja palautuminen tehostuvat ja kunnon kehitys on tehokasta.

Jokapäiväiset valinnat ratkaisevat

Jokainen tekee päivittäin kymmeniä ruokavalintoja, jotka vaikuttavat ravitsemukseen ja sitä kautta elimistön toimintaan ja terveyteen. Yksittäisten valintojen merkitys on pieni, mutta valintojen toistuessa päivästä ja viikosta toiseen niiden vaikutukset - joko myönteiset tai kielteiset - kasvavat. Siksi ei voida todeta jonkin ruuan olevan joko terveellistä tai epäterveellistä, kokonaisuus ratkaisee. Tosin terveellisistä ruuista syntyy helpommin myös terveellinen ruokavalio.

Kuntoilija voi syödä järkevästi monella eri tavalla. On kuitenkin periaatteita, joita kannattaa noudattaa:

  • Syö monipuolisesti: Valitsemalla vaihtelevasti erilaisia ruokia turvaat helpoiten kaikkien välttämättömien ravintoaineiden saannin.
  • Syö kohtuullisesti: Yksittäisiä terveellisiäkään ruokia ei pidä syödä liioiteltuja määriä. Ruokaa kannattaa nauttia kulutusta vastaavasti.
  • Syö riittävästi: Sopivan energiansaannin saavuttamiseksi ei tarvitse laskea kaloreita. Muista, että lihakset eivät kasva, elleivät ne saa rakennusaineita, eli energiaa ja proteiinia.
  • Syö säännöllisesti: Säännöllinen syöminen on keskeistä syömisen hallinnan, sopivan energiansaannin, hyvän harjoitteluvireen saavuttamisen ja säilyttämisen, sekä harjoittelusta palautumisen kannalta.
  • Syö rennosti: Syöminen - kuten harjoittelukin - on hauskaa. Syömisestä saa ja pitää nauttia. Siitä ei pidä tehdä vaikeaa eikä siitä pidä stressata. Liian tiukkapipoinen asenne syömiseen ei palvele harjoittelua saati mielialaa.

Ruoka + harjoittelu + lepo = hyvä kunto

Hyvä kunto edellyttää monipuolista harjoittelua ja syömistä sekä riittävää lepoa. Kun kasvatat yhtä osiota, täytyy muitakin osa-alueita lisätä. Esim. liikunnan lisääntyessä myös ruuan ja levon määrän tulee kasvaa. Jos näin ei tapahdu, ei kunto kohoa, mutta sairastumisen sekä loukkaantumisten riski kasvaa.

 

Lisää juhlavia reseptejä

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttökokemuksen parantamiseksi HKScanin Tietosuojaselosteen mukaisesti. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön edellä kuvatulla tavalla. Lisätietoja.