Liikunta ei laihduta

Pidän liikunnasta. Hikoilu on hauskaa. Suosittelen liikuntaa kaikille. Mutta jos liikut laihtuaksesi, parempiakin keinoja löytyy.

Käytännön esimerkkejä: syöt kauppareissulla nälän taltuttamiseksi suklaapatukan. Kuluttaaksesi tämän ylimääräisen energian, tarvitaan tarpomista lähimetsässä noin tunnin verran. Tartut työkaverin tarjoamaan viineriin kahvilla ja tasataksesi kertyneen energian, lenkkipolku kutsuu vähintään puolen tunnin juoksu- tai tunnin pyörälenkille.

Syömme vähintään kolme kertaa päivässä (toivottavasti useamminkin), liikuntaa moni meistä harrastaa korkeintaan kerran päivässä, useimmat harvemmin. Suurin osa energiankulutuksesta muodostuu perusaineenvaihdunnasta: siitä, että sydän lyö, aivot raksuttavat ja keuhkot pumppaavat happea, yksittäiset kuntoilusuoritukset ovat vain pieni lisä tähän. Painonpudotuksen kannalta on tehokkainta miettiä mitä syö, sen sijaan, että laskisi miten sen kuluttaa. Ylipaino ei ole liikkumattomuuden syy.

Ei liikunta merkityksetöntä ole. Sen avulla menetetyt kilot pysyvät tehokkaammin poissa, eli painonhallinta on helpompaa. Liikunta tuo mukanaan myös lukemattomia terveyshyötyjä, tästä esimerkkinä mm. se, että runsaasti liikkuva ylipainoinen on usein terveempi kuin passiivinen hoikka kaveri. Kannattaa siis liikkua, ihan sen liikunnan tuoman hyvänolon tunteen vuoksi.

 

Lisää juhlavia reseptejä

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttökokemuksen parantamiseksi HKScanin Tietosuojaselosteen mukaisesti. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön edellä kuvatulla tavalla. Lisätietoja.