Proteiinia tarvitaan joka päivä

Proteiinia ei varastoida elimistöön proteiinina, vaan ylimäärä käytetään joko energiaksi tai varastoidaan rasvana. Koska elimistössä ei ole aminohappo- tai proteiinivarastoja, tulee riittävästä proteiininsaannista huolehtia päivittäin.

Proteiinia ei varastoida elimistöön proteiinina, vaan ylimäärä käytetään joko energiaksi tai varastoidaan rasvana. Koska elimistössä ei ole aminohappo- tai proteiinivarastoja, tulee riittävästä proteiininsaannista huolehtia päivittäin. Tämä on erityisen tärkeää esim. laihdutettaessa, jolloin menetetty paino ei ole lihaskudosta.

Nyrkkisäännöt proteiinille:

  • Nauti proteiineja joka aterialla
  • Sopiva proteiinimäärä aterialla on noin neljäsosa lautasesta (30g proteiinia aterialla, joka vastaa esim. 100g broilerinfilettä)
  • Suosi lihaa, jos haluat helposti hyvälaatuista proteiinia, yhdistele kasviproteiineja
  • Nauti proteiineja noin tunnin sisällä liikuntasuorituksesta, jos haluat maksimoida palautumisen
  • Jos laihdutat, älä karsi proteiinia
  • Enempi ei ole parempi, nauti proteiineja tarpeen mukaan, ylimäärä varastoituu rasvana
 

Lisää juhlavia reseptejä

Tämä sivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi HKScanin Tietosuojaselosteen mukaisesti. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön edellä kuvatulla tavalla. Lisätietoja.