Proteiinia tarvitaan moneen

Proteiinin on todettu auttavan kylläisyyden tunteen aikaansaamisessa, painonhallinnassa, luuston rakentumisessa, vastustuskyvyn muodostumisessa, liikuntasuorituksesta palautumisessa – proteiinipitoisille ruuille on siis kysyntää.

Suomalaiset saavat ruokavaliostaan riittävästi proteiinia, noin 17 % energiasta, suosituksen ollessa 10–20 %. 2000 kcal energiansaannilla suositus on siis noin 75 g proteiinia päivässä. Toinen helppo tapa laskea proteiinintarve on noin gramma per painokilo. 65 kg painava tarvitsee tämän laskutavan mukaan 65g proteiinia päivässä. 

Omaa proteiininsaantiaan voi helposti arvioida HK:n proteiinilaskurilla. Erityisesti painonhallitsijoiden, raskaana olevien, imettävien, ikääntyneiden ja urheilijoiden kannattaa kiinnittää huomiota proteiininsaantiin, koska heillä proteiinintarve on suurentunut.

 

Lisää juhlavia reseptejä

Tämä sivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi HKScanin Tietosuojaselosteen mukaisesti. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön edellä kuvatulla tavalla. Lisätietoja.