Terveellistä grillausta

Vaikka lämpötilojen puolesta kesä antaa odottaa itseään, grillausta se ei estä. Innokkaimmat grillaavat vuoden ympäri, mutta itse vääntäydyn grillin ääreen mieluiten auringon porottaessa – tai kun on sovittu grillijuhlat.

Grillaaminen on hauskaa ajanvietettä, eikä terveellisyydestäkään tarvitse tinkiä, kunhan huolehtii muutamasta valmistelutoimenpiteestä:

  • Huolehdi, että grilli ja grillausvälineet ovat puhtaita. Tämä on ehkä tärkein pointti, kun halutaan välttää karsinogeenien syntymistä grillatessa.
  • Suosi epäsuoraa grillausta: ei siis grillattavia suoraan liekkeihin tai hehkuvien hiilien päälle, vaan siihen viereen
  • Jos grillattavat vaativat pitkän kypsennysajan, esikypsennä ruoka esim. keittämällä. Toimii erinomaisesti mm. lihassa, keitettyyn lihaan saa mahtavan pinnan ja maun nopealla grillauksella.
  • Grillaa lihaisten herkkujen kanssa kasviksia, näin kokonaisuus pysyy tasapainossa.
  • Grillaa monipuolisesti: mielikuvitus on rajana sille mitä voi grillata.
  • Marinoinnin on todettu suojaavan lihaa grillatessa haitallisten aineiden syntymiseltä, niitä kannattaa suosia, joko valmiina tai itse tehtynä.
  • Grilliraidat näyttävät upeilta ruuan pinnassa, kokomustaa pintaa ei kannata hakea, ei lihaan eikä kasviksiin.

Maistuvia grillihetkiä!

 

Lisää juhlavia reseptejä

Tämä sivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi HKScanin Tietosuojaselosteen mukaisesti. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön edellä kuvatulla tavalla. Lisätietoja.