HK osaa lautasmallin

Tiesitkö, että lautasmallin jäljet johtavat lihatehtaalle, HKScaniin ja Ruotsiin? Scanin tuotekehityksessä työskenteli 1970-luvun lopulla Britt-Marie Dahlin, joka sai idean konkretisoida ruokaympyrän ravitsemussuositukset ateriatasolle. Syntyi tallriksmodell, joka myöhemmin omaksuttiin myös Suomessa lautasmallina. Aiheesta voit lukea lisää täältä.

Lautasmalli opastaa käytännönläheisesti koostamaan aterian ravitsemussuositusten mukaan. Puolet lautasesta varataan kasviksille, neljäsosa lihalle, kalalle tai kasviproteiinille ja viimeinen neljännes hiilihydraattien lähteelle kuten pastalle, perunalle, riisille tms. Aterian täydentää ruokajuoma, öljypohjainen salaatinkastike sekä margariinilla sivelty täysjyväleipä.


Oman energiantarpeen huomioiminen onnistuu sopivankokoisen lautasen valinnalla, pienempinälkäinen ottaa pienemmän lautasen, suurempi nälkä vaatii isomman. Santsata toki saa, mutta lisäannoskin kannattaa koota lautasmallin mukaan. Lautasmallin opeilla lastattu ateria on helppo tapa syödä suositusten mukaisesti.

Perinteinen lautasmalli

Jauheliha, tuo arjen pelastaja, asettuu lautasmalliin mainiosti. Liha tuo ateriaan proteiinin, niinpä kastikkeen osuus lautasesta on noin neljännes. Juuresmuusi on hiilihydraattien lähde, se annostellaan toiselle lautasneljännekselle. Loppu lautasesta, eli puolet, täytetään salaatilla, juuri niillä, jotka itselle maistuvat. Salaatinkastikkeena tilkka öljypohjaista salaatinkastiketta, niin lautanen on lastattu mallikkaasti. Kokonaisuuteen kuuluu vielä kasvirasvapohjaisella levitteellä voideltu täysjyväleipä ja ruokajuoma. Vinkki: Kasviksia saa ujutettua helposti oman lohkonsa ulkopuolellekin;jauhelihakastike terästäytyy porkkanalla, muusi juureksilla ja tutun margariinin sijasta kannattaa kokeilla myös erilaisia kasvistahnoja leivällä.

Kahden lautasen lautasmalli

Jos pääruuan sekoittuminen salaatin joukkoon aiheuttaa väristyksiä, voi lautasmallin toteuttaa myös kahdella lautasella. Tällöin kannattaa valita pienet lautaset, jotta annoskoko pysyy kohtuudessa. Eli toinen pikkulautanen täytetään puoliksi jauhelihakastikkeella ja juuresmuusilla ja salaatti saa vallata kokonaan toisen lautasen. Siistiä ja helppoa!

Valmisruoka-lautasmalli

Monen eväsruokailijan pelastus ovat valmisateriat. Ne täydennetään lautasmallin mukaiseksi ateriaksi napsimalla annoksen kuumennusta odotellessa, vaikka kirsikkatomaatteja tai muita käteviä napostelukasviksia. Vinkki: HK Lautasmalliaterioissa on huomioitu jo valmiiksi lautasmallin mukainen raaka-aineiden jaottelu, eli ne kaipaavat vain täysjyväleivän ja ruokajuoman kaverikseen.

Kuntoilijan lautasmalli

Kuntoilija kaipaa energiaa, joten ahkera treenaaja jakaa lautasensa tasan hiilihydraattien, proteiinin ja kasvisten kesken: kukin näistä täyttää kolmasosan lautasesta. Vinkki: Lisähiilihydraatteja voi tankata ylimääräisten leipäviipaleiden, ruokajuoman ja hedelmäjälkiruuan muodossa.

Burger-lautasmalli

Hampurilaisateria on mielikuvissa melko kaukana terveellisestä ateriasta, mutta siinäkin annoksen suhteet ratkaisevat. Kun ketsupin ja majoneesin korvaa kasalla kasviksia ja gremolatalla, kylkeen tekee vielä ison salaatin, on lautasmallin lohkot aika hyvin täytetty. Vinkki: Lautasmalli-puritaani valitsee sämpyläksi täysjyvää ja juomaksi maitopirtelön, mutta briossilla ja sokerittomalla virvoitusjuomallakin pärjää.

Kasvislautasmalli

Kasvislautasmalli on sukua kuntoilijan lautasmallille, sillä siinäkin lautanen jaetaan kolmeen lohkoon kasviproteiinin, hiilihydraattien ja lisäkekasvisten kesken. Linssikeittoon uppoavat niin kasviproteiinit kuin kasviksetkin, lisäproteiinia ja hiilihydraatteja tuo mangolassi. Vinkki: Keitot kaipaavat useimmiten kaverikseen täysjyväleipää, ettei nälkä kurise vatsassa liian nopeasti aterian jälkeen.

Tutustu valmiisiin lautasmallin mukaisiin aterioihimme

Syö & Voi hyvin lautasmallin avulla! Lautasmalli ohjaa tasapainoiseen syömiseen.

Lautasmalli valmisaterioissamme on reilusti kasviksia, sopivasti kuitupitoisia lisukkeita ja monipuolisesti proteiinin lähteitä. 

 

Lisää juhlavia reseptejä