SYömällä jaksaa liikkua

SYömällä jaksaa liikkua

Liikkuminen kuluttaa energiaa, sen voi todeta vaikkapa ranteessa killuvan syke- tai aktiivisuusmittarin avulla. Liikunnan vaatima energia koostuu hiilihydraateista, rasvasta ja proteiineista. Mitä rauhallisempaa eteneminen on sitä enemmän kuluu rasvaa, kun taas intensiivisempi rehkiminen vaatii hiilihydraatteja. Liikunta hajottaa lihaskudosta – tämä on edellytys entistä vahvempien lihasten rakentumiselle ja siihen tarvitaan myös proteiineja ruuasta.

Ennen liikuntasuoritusta kannattaa syödä, muuten energia otetaan kehon omista varastoista ja jos ne ovat niukat, kulutetaan lihaskudosta. Jos liikuntasuoritus kestää pitkään, kannattaa energiaa nauttia myös liikunnan aikana, näin säästetään kehon varastoja ja lihaskudosta. Kunnon kohotessa elimistön energiavarastot kasvavat ja keho käyttää tehokkaammin eri energianlähteitä liikuntasuorituksen aikana.

Lue blogeja aiheesta

Saatko sopivasti proteiinia?

Proteiinilaskurilla selvität nopeasti ja helposti saatko ravinnostasi sopivasti proteiinia.

Kokeile proteiinilaskuria