Liha on monipuolinen ravintoaineiden lähde

Lihalla on oma, tärkeä paikkansa monipuolisen ruokavalion koostamisessa. Liha ja lihavalmisteet ovat erinomaisia lähteitä useiden ravintoaineiden, kuten esimerkiksi proteiinin, B-vitamiinien sekä kivennäisaineiden kuten raudan, sinkin ja magnesiumin saannissa. 

Liha ja ravitsemus

Lihan ravintoainetiheys on hyvä, eli energiaan nähden se sisältää runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita. Suomalaiset saavat suurimman osan proteiinistaan lihasta ja lihavalmisteista ja liha onkin erinomainen hyvälaatuisen proteiinin lähde. Tämä tarkoittaa, että lihan proteiinista saadaan kaikki elimistölle välttämättömät rakennusaineet eli aminohapot. Lisäksi liha on yksi tärkeimmistä B-vitamiinien, erityisesti B1, B2, B3, B6 ja B12, lähteistä. Lisäksi lihasta saadaan kivennäisaineita, kuten rautaa, sinkkiä, seleeniä, fosforia ja magnesiumia. Lihan rauta on erityisen hyvin imeytyvää hemirautaa. Pienikin määrä lihaa edistää raudan imeytymistä myös muista lähteistä, kuten viljasta ja muista kasvikunnan tuotteista, joista rauta imeytyy muuten melko huonosti.

Liha varmistaa siis monen välttämättömän ravintoaineen saannin ilman lisäravinteita. Kun liha kuuluu ruokavalioon, pysyy kokonaisuus helpommin suositusten mukaisena!

Suomalaisten ravintoaineiden saanti lihasta ja liharuuista:




 

Lisää juhlavia reseptejä

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle parempaa palvelua. Jatkamalla hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja.