Lihan rasva

Rasva jaotellaan tyydyttyneeseen (terveydelle haitallinen, kova) ja tyydyttymättömään (terveydelle edullinen, pehmeä). Pehmeällä rasvalla tarkoitetaan rasvaa, joka jääkaappilämpötilassa on pehmeää. Tällaisessa rasvassa on paljon terveyden kannalta hyviä, tyydyttymättömiä rasvahappoja. Pehmeä rasva harvoin tupsahtaa itsestään ruokavalioon, siksi se pitää lisätä itse.

 

 

Lihan rasvan määrään voi vaikuttaa itse 

Lihan rasvapitoisuus vaihtelee 2-25 % ruhonosasta riippuen. Suurin osa siipikarjan- ja porsaanlihan rasvasta on pehmeää, tyydyttymätöntä, naudan rasvasta noin puolet. Broilerin, kalkkunan ja Rypsiporsas® -lihan rasva on jo itsessään laadultaan suositeltavaa, eli yli 2/3 siitä on pehmeää rasvaa. Tavallisen porsaanlihan rasvasta noin 60 % on pehmeää, naudanlihan rasvasta vajaa puolet. Lihan rasva on useimmiten näkyvää, jolloin se on helppo halutessaan poistaa. Näkyvän rasvan poistamisen jälkeen lihaan jää rasvaa alle 5 %.

Liha ei ime itseensä rasvaa ruuanvalmistuksen aikana, ellei sitä ole leivitetty. Liha kasvisten kera on siis terveyden kannalta hyvä vaihtoehto - kunhan kermakastikkeet ja maustevoit jättää juhlatilanteisiin.

Vinkkejä rasvan laadun parantamiseen ruokavaliossa:

  • Käytä ruuanvalmistuksessa juoksevia kasviöljyjä
  • Käytä leivällä kasvimargariineja
  • Valitse maito ja maitovalmisteet rasvattomina tai vähärasvaisina
  • Suosi vähärasvaista lihaa ja lihavalmisteita
  • Kunnioita kalan omaa rasvaa, äläkä hukuta sitä voihin, kermaan, kookokseen tai juustoon
 

Lisää juhlavia reseptejä

Tämä sivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi HKScanin Tietosuojaselosteen mukaisesti. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön edellä kuvatulla tavalla. Lisätietoja.