Punaista lihaa kohtuudella

Ravitsemuksessa ei ole hyviä tai huonoja ruokia, kokonaisuus ratkaisee. Ravitsemussuositusten mukaiseen terveelliseen ruokavalioon mahtuu myös punaista lihaa. Punaiseksi lihaksi lasketaan porsaan, naudan ja lampaan liha.

Ravitsemussuosituksissa suositellaan punaisen lihan määräksi korkeintaan 500g viikossa. Määrä tarkoittaa luutonta kypsäpainoa ja vastaa 700-750g raakaa lihaa. Käytännössä tämä tarkoittaa noin kolmea liha-ateriaa viikossa.

Väestötutkimuksissa on saatu näyttö siitä, että runsaasti punaista lihaa ja lihavalmisteita käyttävät henkilöt sairastuvat useammin paksusuolen syöpään ja tyypin 2 diabetekseen, verrattuna niihin, jotka käyttävät vain vähän lihaa ja lihavalmisteita. Lihaa runsaasti kuluttavat myös lihovat muita herkemmin.

On mahdollista, että lihaan liittyvät terveydelliset riskit tulevat esille vasta silloin, kun muu ruokavalio on puutteel­linen. On mahdollista, että punaisen lihan runsas käyttö ei ole ongelma terveydelle, jos muu ruokavalio on kunnossa.

Punainen liha ei ole tyhjää energiaa. Lihan sisällyttäminen ruokavalioon lisää tarpeellisten vitamiinien, kivennäisaineiden ja proteiinin saantia, mutta myös energian, rasvojen ja suolan määrää. Jos muu ruokavalio on tasapainossa, ei punaisen lihan syönti ravitsemussuositusten mukaisesti ole terveydelle haitallista.

 

Lisää juhlavia reseptejä

Tämä sivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi HKScanin Tietosuojaselosteen mukaisesti. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön edellä kuvatulla tavalla. Lisätietoja.